Hogyan működik a szállodák besorolása? Mit jelentenek a csillagok? Mutatjuk!

A szállodák csillagozását az egyik elképzelés szerint Nagy-Britanniából származik és 1912-ben jelöltek így először szállodát.
A brit Automobil Szövetség (AA) akkori titkára, bizonyos Stenson Cooke találta ki a rendszert. Cooke korábban egy bor- és szeszesital kereskedésben dolgozott eladóként, s azt gondolta, hogy a márkás italoknál megismert csillagozás hasonlóan jelentheti a szállodák minőségét is. Megszületett a háromcsillagos szálloda kategóriája.


Vannak országok, ahol a csillagozás a hotel saját hatáskörébe tartozik, van, ahol az önkormányzat végzi, van, ahol egy állami turisztikai szervezet végzi a besorolást, sőt olyan is létezik – még ez Európai Unión belül is, például Finnország –, ahol egyáltalán nem jelölik ilyen módon a hoteleket. 


Borzalmasan nehéz egy egységes minőségjelölési szintet kidolgozni, ugyanis kultúránként is jelentősen változnak az igények.
Míg Távol-Keleten az emberek hozzászoktak ahhoz, hogy kisebb terekben éljenek, így egy apró szoba is minősülhet négy-, vagy akár ötcsillagosnak is, mifelénk ez elképzelhetetlen.

Skandináviában egy hotel esetében alapelvárás a szauna, míg Európa déli államaiban ez távolról sincs így, de hasonló különbséget jelent a bidé is Franciaországban, ami arrafelé szinte kötelező kellék, ám nem igazán igénylik a vendégek. És akkor még nem említettük az arab világban divatossá vált hétcsillagos szállodákat, amiket ugyan senki nem sorolt be ilyen szintre (a hivatalos besorolások egytől ötig csillagozzák a szállókat), de a szállodák építtetői valahogy jelölni akarták a még sosem látott luxusszinteket, és ezt találták ki hozzá.

Az emberi munka mint tényező nagyban befolyásolja a munka elvégzésének minőségét, ami esetenként a szálloda munkájának akadályozásához vezethet.
Az elmúlt időben emiatt egyre több és több szálloda mozdult el a szolgáltatások standardizálása felé.
A standardok olyan kritériumokat határoznak meg, amelyeknek megfelelően az ügyfélszolgálat és a személyzet által nyújtandó általános szolgáltatások egy becsült szintjét kell biztosítani.
A nemzeti, kulturális és egyéb hagyományok miatt világszerte minden állam a saját szálláshelyi besorolási rendszerét alkalmazza, amely azonban megakadályozza az egységes besorolási rendszer globális bevezetését.
Több mint 30 különféle szálláshely-besorolási rendszer létezik a szálláshely komfortszintje alapján (például):

  • az Európai rendszer/a csillagok rendszere;

  • a betűk rendszere;

  • a „koronák” rendszere;

  • a szintek rendszere.

A szálláshelyek besorolási rendszereinek köre

A szálláshelyek besorolási rendjének elfogadása szerint az országok három kategóriába sorolhatók:

  • (A) Azon államok csoportja, amely nem fogadtak el semmilyen besorolási rendszert – mint pl. a skandináv államok. Ezekben az országokban a besorolási rendszerek ellenzőinek legitimációs érve a piac szabadsága, amely ellentmond az intervenció és kontroll minden formájának.

  • (B) Az olyan országok, amelyek szintén nem fogadtak el hivatalos besorolási rendszereket, ám rendelkeznek egy nem hivatalos besorolási rendszerrel, mely általánosan elismert. Az Egyesült Királyságban két gépkocsitársaság (Gépkocsi Egyesület és a Királyi Automobil Klub) egy csillagokon alapuló rangsorolási rendszert vezettek be 1*–5* terjedő rendszerben.
    Más országokban (Svájc, Németország) maguk a szállodatulajdonosok kategorizálják szolgáltatásaikat az egyéb szakmai szervezetek által meghatározott besorolási rendszer alapján.

  • (C) Végül egyes országok egy többé-kevésbé részletes formális besorolási rendszert fogadnak el. (Olaszország, Írország, Hollandia, Görögország, Luxemburg stb.). A legösszetettebb rendszerek egyike Franciaországban található.

  • (D) Vannak országok ahol több hivatalos rendszer is működik egyszerre.
    Törökországban például két különböző rendszer működik egyszerre: létezik a központi kormányzat által felállított kategorizálás és létezik a helyi hatóságok által meghatározott besorolás is.


Levonhatjuk ugyanakkor a következtetést, mely szerint a különböző besorolási rendszerek közös nyelvet beszélnek az alábbiakat illetően:

  • a nyújtott szolgáltatások minősége;

  • az épület általános állapota;

  • a szálloda hall;

  • a szállodai létesítmények;

  • a szálláshelyek;

  • a mellékhelyiségek;

  • az étkezők;

  • a szálloda díjába beletartozó, avagy egy külön juttatásért, a turisták számára nyújtott minimális szolgáltatások;

  • a személyzet attitűdje és hozzáértése.

 

Hotelstars Union szállodai minősítési rendszer
Az utazó számára nem világos, hogy pontosan mit várhat egy 3-4*-os , vagy más kategóriájú szállodától a Közel-Keleten, az Egyesült Államokban,  vagy akár az Európai Unión  belül.  Ez a felismerés vezette az Európai Unió szálloda és vendéglátó  szövetségeinek ernyő szervezetét,a HOTREC-et,  amikor néhány éve elkezdett foglalkozni az egyes tagországokban kialakított szállodai minősítési rendszerek egymáshoz való közelítésének  előkészítésével, aminek eredményeként 2009-ben eljutottak a Hotelstars Union szállodai minősítési rendszer megalapításához.

Az alábbi alapelvek figyelembe vételével 2009. december 14-én Prágában a Cseh, a Holland, a Német, a Magyar, az Osztrák, a Svájci és a Svéd Szállodaszövetség megalapította a Hotelstars Union-t.


1* - Turista Szerény igényeket kielégítő szálloda

  • Minden szoba fürdőszobával, WC-vel van ellátva,

  • A szobákat naponta takarítják,

  • Minden szobában színes TV van,

  • A szoba berendezéséhez asztal és szék tartozik

  • A szállodában porta működik

  • Telefon, telefax áll a vendég rendelkezésére

  • Bővített reggelit, italokat kínálnak a szállodában

  • Csomagmegőrzésről gondoskodnak

2* - Standard Mérsékelt igényeket kielégítő szálloda

  • Büféreggeli

  • Olvasólámpa az ágynál

  • Törülközők, sampon

  • Polcos ruhásszekrény

  • Higiéniai cikkek árusítása a szállodában

  • Hitelkártyás fizetési lehetőség

3* - Komfort Átlagos igényeket kielégítő szálloda

  • A porta legalább 14 órán keresztül működik, 24 órán keresztül elérhető

  • Idegen nyelven beszélő munkatársak

  • Telefon a vendégszobákban

  • Internet elérhetőség a szobákban, vagy a közösségi térben

  • A fürdőszobában hajszárító, arctörlő kendő

  • A vendégszobában tükör, bőröndtartó

  • Cipőtisztító szerek, kérésre mosás, vasalás a vendég részére

  • Kérésre plusz párna és takaró

  • Vendégpanaszok szervezett kezelése

4* - Első osztály Magas igényeket kielégítő szálloda

  • Legalább 18 órán keresztül működő recepció, 24 órán keresztül elérhető

  • A szállodai hallban kényelmes bútorok, italfelszolgálás, bár

  • Büfé- vagy a la carte reggeli , szobaszerviz

  • Kérésre fürdőköpeny, papucs

  • A fürdőszobában többféle kozmetikai cikk (tusfürdő, sampon, zuhanysapka, stb.), kozmetikai tükör, bőséges lerakófelület

  • Internet elérés és internet terminál

5* - Luxus A legmagasabb igényeket kielégítő szálloda

  • 24 órán keresztül működő recepció, több nyelvet beszélő személyzettel

  • Kocsirendező, ajtónálló, londíner

  • Concierge szolgáltatás

  • étterem

  • Minibár, 24 órás szobaszerviz

  • A fürdőszobában egyedi kiszerelésű, márkás kozmetikai cikkek

  • Internet, PC csatlakozás a vendégszobában

  • Szobai széf

  • Vasalási, cipőtisztítási szolgáltatás

  • Esti ágyazás

  • A szolgáltatások anonym tesztelése
     

Az egységes követelmények, azonos minősítési eljárások eredményeként javul a résztvevő országok szállodáinak szolgáltatási színvonala, s egyúttal a vendégek számára átláthatóbbá válik a hotelek osztályba sorolása, hatékonyabbá válik azok marketing munkája.
A Hotelstars Union nyitott további EU tagországok szállodaszövetségei számára is.